University Committees and Officers

The following committees and officers make a decisive contribution to the successful development of Offenburg University of Applied Sciences:

University Committees

Term of office 01 September 2021 - 31 August 2024

The University Council is responsible for the development of the University and proposes measures to raise its profile and increase its performance and competitiveness. It also supervises the management of the University Rectorate.

External Members

Chairman university council

  • Dipl.-Ing. (FH) Klaus Erdrich
    Vorstand | BCT Technology AG | Im Lossenfeld 9 | 77731 Willstätt

Deputy chairman university council

  • Prof. Dr. Susanne Weissman
    Präsidentin | Hochschule Mainz | Lucy-Hillebrand-Straße 2 | 55128 Mainz
     
  • Prof. Dr. Andreas Bett
    Institutsleiter | Fraunhofer ISE | Heidenhofstr. 2 | 79110 Freiburg
  • Felix Müller
    Geschäftsführer | Visionsbox | Auf der Scherersmatt 2 | 77797 Ohlsbach
  • Ulrike Kahle-Roth
    Vorständin „Supply Chain & Fulfillment“ | SICK AG | Erwin-Sick-Str. 1 | 79183 Waldkirch
  • Dr.-Ing. Georg Schöne
    Vorstand | LS Telcom AG | Im Gewerbegebiet 31-33 | 77839 Lichtenau

 

Internal Members

  • Prof. Dr. Mathias Bärtl
    Fakultät Wirtschaft
  • Prof. Dr. habil. Wolfgang Bessler
    Fakultät Maschinenbau & Verfahrenstechnik
  • Prof. Sabine Burg
    Fakultät Medien
  • Prof. Dr. Eva Decker
    Fakultät Elektrotechnik, Medizintechnik & Informatik
  • Dr. Ira Pawlowski
    Campus Research & Transfer

Actualities

Schedule 2023

  • 26. March 2024           | 14:30 h   first meeting university council
  • 18. June 2024             | 16:00 h   second meeting university council
  • 26. November 2024   | 16:00 h   third meeting university council

Head of University Council Office

Tjaden, Ulrich
Tjaden, Ulrich
Dr. phil. 
  • Room: A115
  • Badstraße 24, 77652 Offenburg

The Senate decides on matters of research, teaching, studies and further education, unless these are assigned by law to another central body or to the faculties.

 

Terms in office pro­fes­so­rs and staff members:
1 Oc­to­ber 2019 - 30 Sep­tem­ber 2023

Terms in office student members:
1 Octo­ber 2021 - 30 Sep­tem­ber 2023

  • Prof. Dr. rer. nat. Stephan Trahasch (Rektor) 
  • Dr. Bülent Tarkan (Kanzler)
  • Prof.in Dr. Eva Sikorski (Gleichstellungsbeauftragte)

mit beratender Stimme

  • Prof.in Dr. Andrea Müller (Prorektorin)
  • Prof. Dr. Jan Münchenberg (Prorektor)
  • Prof. Dr. Oliver Schäfer (Prorektor)
  • Prof. Dr. Thomas Seifert (Prorektor)

Hochschullehrende

  • Prof. Dr. Philipp Eudelle
  • Prof. Dr. Tobias Hagen
  • Prof. Dietmar Kohler
  • Prof. Dr. Oliver Korn
  • Prof. Dr. Christoph Nachtigall
  • Prof.in Dr. Ute Rohbock
  • Prof. Dr. Axel Sikora
  • Prof. Dr. Peter Treffinger
  • Prof. Dr. Johannes Vinke
  • Prof. Dr. Erik Zenner
  • N.N.
  • N.N.

Mitarbeitende

  • Reinhard Echle
  • Mathias Mast
  • Manuela Moll
  • Lydia Schindler

Studierende

  • Studentin Julia Seifert
  • Student Jonas Hofer
  • Studentin Anna-Lisa Stortz
  • Studentin Marianne Süßmuth
  • Dr. Wolfgang Bruder, Vorstandsvorsitzender i. R.
  • Thomas Burger, geschäftsführende Gesellschafter Burger Group Schonach
  • Dr. h. c. Georg Dietrich †, Unternehmer
  • Martin Grüber †, Oberbürgermeister a. D. Stadt Offenburg
  • Josef Hauser, Unternehmer
  • Walter Köhler †, Betriebsdirektor der AEG/ANT Offenburg
  • Prof. Dr. Peter Osypka, Unternehmer
  • Robert Ruder †, Staatssekretär a. D.
  • Helmut Schareck, Vorsitzender Verein der Freunde und Förderer
  • Hans R. Schmid, Inhaber der Printus-Gruppe
  • Edith Schreiner, Oberbürgermeisterin der Stadt Offenburg
  • Prof. Dr. Jürgen E. Schrempp, Honorargeneralkonsul der Republik Südafrika, Amtsbezirk Länder Baden-Württemberg, Rheinland-Pfalz und Saarland
  • Prof. Dr. h. c. Horst Weitzmann, Aufsichtsratsvorsitzender der Südweststahl AG, Kehl

Actualities

Schedule summer semester 2023:

  • 25. January 2023 | 14:30 h fourth meeting senate
     
  • 22. March 2023 | 14:30 h first meeting senate
  • 28. März 2023 | 14:30 h common university public meeting senate und university council Invitation
  • 19.  April 2023 | 14:00 h public meeting senate Invitation
     
  • 19. April 2023 | 14:30 h second meeting senate
     
  • 17. May 2023 | 14:30 h third meeting senate
     
  • 21. June 2023 | 14:30 h fourth meeting senate
     

Contact

Tjaden, Ulrich
Tjaden, Ulrich
Dr. phil. 
  • Room: A115
  • Badstraße 24, 77652 Offenburg

Links

  • Senate Bylaws
  • The minutes of Senate meetings can be viewed on the Intranet ("Forms and Information for University Employees A-Z"

 

The Board of Trustees is dedicated to advising the University in its development, while at the same time ensuring continued dialogue between the University, the economy, and society. The high profile of the Board of Trustees, wich includes prominent figures from politics, business, local authorities, science and associations, provides a sound basis for the University's wide-ranging involvement in the Ortenau region.

 

Chair of Trustees

  • Werner Mäurer
    Geschäftsführer HIWIN GmbH, Offenburg

Honorary Chair

  • Senator E.h. Dr. Wolfgang Bruder
    Vorstandsvorsitzender i.R.
  • Senator E.h. Josef Hauser
    Unternehmer Offenburg

Trustees

  • Prof. Dr.-Ing. Dr. h. c. Albert Albers
    Universität Karlsruhe (TH) Leiter Institut für Produktentwicklung IPEK
  • Prof. Ulrich Bantleon Hochschule Offenburg, Campus Gengenbach
  • Axel Beck
    Executive Vice President Food Equipment Group Illinois Tool Works Inc. USA/Offenburg
  • Dipl.-Ing. Dipl.-Wirtsch.-Ing. Alexander Blättner
    Geschäftsführer PRESSTEC Pressentechnologie GmbH, Kehl
  • Prof. Dr. Hubert Burda
    Verleger
    Geschäftsführender Gesellschafter Hubert Burda Media
  • Thomas Burger
    Geschäftsführer SBS-Feintechnik GmbH & Co. KG, Schonach
  • Dipl.-Kaufmann Markus Dauber MBA
    Offenburg
  • Dieter Domröse
    Leiter Technical Commercial Trainingscenter Robert Bosch GmbH, ED/TCT Bue, Bühl
  • Holger Eckstein
    CFO Hubert Burda Media, Offenburg
  • Nicolas Erdrich
    Geschäftsführer der Erdrich Umformtechnik GmbH, Renchen-Ulm
  • Thorsten Erny
    Bürgermeister der Stadt Gengenbach
  • Christian Funk
    Geschäftsführer Christian Funk Holding GmbH & Co. KG, Offenburg
  • Dipl.-Ing. Jens Herdeg
    Leiter Niederlassung TÜV Süd Industrie Service GmbH, Freiburg
  • Dr.-Ing. E. h. Martin Herrenknecht
    Vorstandsvorsitzender Herrenknecht AG, Schwanau
  • Heinz-Werner Hölscher
    Mitglied des Vorstands badenova AG & Co. KG
  • Daniel Huber
    Geschäftsführer Peter Huber Kältemaschinenbau GmbH, Offenburg
  • Rainer Huber
    Geschäftsführendes Vorstandsmitglied EDEKA Handelsgesellschaft Südwest mbH, Offenburg
  • Prof. Dr. Jürgen Joseph
    Geschäftsführer ECG Energie Consulting GmbH, Kehl
  • Dr. Stefan Karrer
    Technischer Vorstand Koehler Holding SE & Co. KG, Oberkirch
  • Werner Kimmig
    Kimmig Entertainment GmbH, Oberkirch
  • Dr. Peter Kirchberg
    Geschäftsführer PRINTUS GmbH, Offenburg
  • Markus Kniesel
    Geschäftsführer VEGA Grieshaber KG, Schiltach
  • Dr. Jochen Kopitzke
    Geschäftsführer und Inhaber PHILIPP KIRSCH GMBH, Willstätt
  • Dr. med. Peter Kraemer
    Medizinischer Vorstand Ortenau Klinikum, Offenburg
  • Carlo Lazzarini
    CEO PWO AG, Oberkirch
  • Eberhard Liebherr
    Präsident IHK Südlicher Oberrhein
  • Thomas Marwein MdL
    Lärmschutzpolitischer Sprecher
    Vorsitzender im Petitionsausschuss
    Mitglied im Verkehrs- und Europaausschuss
    Fraktion GRÜNE im Landtag von Baden-Württemberg
  • Franz-Friedrich Müller 
    Präsident des Verwaltungsrats MARKANT AG, Pfäffikon/Schweiz
  • Dr. Christoph Münzer
    Hauptgeschäftsführer Wirtschaftsverband Industrieller Unternehmen Baden e.V., Freiburg
  • Bernd Neugart
    Geschäftsführer Neugart GmbH, Kippenheim
  • Gert Nowotny
    Offenburg
  • Prof. Dr. Nicola Osypka
    CEO Osypka AG, Rheinfelden
  • Dr. Michael Overdick
    Technology Manager SICK AG, Waldkirch
  • Dr.-Ing. Thomas Peukert
    CEO MEIKO Maschinenbau GmbH & Co. KG, Offenburg
  • Jürgen Riexinger
    Vorstandsvorsitzender Sparkasse Offenburg/Ortenau
  • Hubert Roth
    Geschäftsführer Zehnder GmbH, Lahr
  • Senator E. h. Helmut Schareck
    Vorsitzender des Vereins der Freunde und Förderer der Hochschule Offenburg (VdF)
  • Staatssekretär Volker Schebesta, MdL
    Ministerium für Kultus, Jugend und Sport Baden-Württemberg
  • Bruno Schnekenburger
    Division Director Robotics YASKAWA Europe GmbH, Eschborn
  • Bettina Schneider
    Geschäftsführende Gesellschafterin J. Schneider Elektrotechnik GmbH, Offenburg
  • Brigitta Schrempp
    Geschäftsführende Gesellschafterin Schrempp EDV GmbH, Lahr
  • Frank Semling
    Vorstand Hansgrohe SE, Schiltach
  • Rico Siefermann
    Vorstandsvorsitzender der Novellus Holding AG, Appenweier
  • Fabian Silberer
    CEO sevDesk GmbH, Offenburg
  • Marco Steffens
    Oberbürgermeister Stadt Offenburg
  • Prof. Dr. Stephan Trahasch
    Rektor der Hochschule Offenburg
  • Andreas Truttenbach
    Geschäftsführer RMA Kehl / Rheinau GmbH & Co. KG
  • Dipl.-Ing. Sascha Tschiggfrei
    Geschäftsführer WTO GmbH, Ohlsbach
  • Dipl.-Ing. MBA Holger Wössner
    Geschäftsführer MULAG Fahrzeugwerk GmbH u. Co. KG, Oppenau
  • Roland Zeifang
    Geschäftsführer RUCH NOVAPLAST GmbH, Oberkirch

Managing Director

Isele, Alfred
Isele, Alfred
Prof. Dipl.-Ing. 
  • Room: E306
  • Badstraße 24, 77652 Offenburg

Assistant to the Managing Director

Wißmann-Stadler, Katharina
Wißmann-Stadler, Katharina
 
  • Room: A306
  • Badstraße 24, 77652 Offenburg

The Staff Council represents the interests of the staff vis-à-vis the university management and ensures that the relevant standards are implemented correctly. You can find more information on the staff council page.

 

Officers

The Equality Officers promote female students, academic staff and professors in areas where women are underrepresented and thus help to implement gender equality. In addition to participating in appointment procedures and filling positions in academia, they work in the self-governing bodies and advise university members on gender equality issues.

The Equal Opportunities Officer is responsible for the non-academic employees of the university. She ensures compliance with and implementation of the Equal Opportunities Act and supports university members in questions of equal opportunities and the compatibility of family and career.

You can find further information on the page Equality.

Saracsan, Dragos
Saracsan, Dragos
Prof. Dr. rer. nat. 
  • Room: B263
  • Badstraße 24, 77652 Offenburg
Braun, Simone
Braun, Simone
Prof. Dr. rer. pol. 
  • Room: 2.18
  • Klosterstraße 9, 77723 Gengenbach
Wehr, Stefan
Wehr, Stefan
Prof. Dr. rer. nat. 
  • Room: B117
  • Badstraße 24, 77652 Offenburg
Burg de Sousa Ferreira, Sabine
Burg de Sousa Ferreira, Sabine
Prof. 
  • Room: D316
  • Badstraße 24, 77652 Offenburg
Dantas Schindler, Lydia  Dipl.-Kulturwirtin (Univ.)
Dantas Schindler, Lydia
 Dipl.-Kulturwirtin (Univ.)
  • Room: B022
  • Badstraße 24, 77652 Offenburg
  • Termine nach Vereinbarung, teilzeit tätig von 11:30 Uhr - 18:00 Uhr (exklusive Mittagspause)

Offenburg University of Applied Sciences promotes equal and trusting cooperation between all university members and attaches importance to a good and conducive working and studying atmosphere. In such a climate, discrimination and sexual harassment have no place. You do not have to endure this and certainly not accept it. Have the courage to fight back. If you are unable to find a way out of your own individual situation - or if you observe this in others - the contact persons for questions relating to sexual harassment and for anti-discrimination will offer you trustworthy help and advice and will take appropriate action in response to the incidents.

Sexual harassment is any intentional, sexually determined behavior that is unwanted by the person concerned and has the purpose or effect of violating the dignity of the person concerned. This ranges from verbal comments to stalking and assault. The most important difference between sexual harassment and thoroughly desirable casual, friendly interaction is that the former is always unilateral behavior that is unwanted by the affected person. The decisive factor in determining whether an act is to be considered sexual harassment is exclusively the subjective feeling of the person affected.

Discrimination is understood to be the unjust disparagement and belittling of a person through derogatory remarks, jokes or actions on the basis of:

  • the ethnic and/or
  • social origin
  • skin color
  • ancestry
  • permanent or temporary disability
  • gender
  • religious or ideological orientation
  • political convictions
  • sexual orientation
  • age

Guide to Sexual Harassment, Discrimination and Bullying

Other places you can contact are:

  • AStA
  • Staff Council
  • Rectorate

Ansprechpartner*in für Fragen im Zusammenhang mit sexueller Belästigung

Hirtes, Sabine

Hirtes, Sabine

Prof. Dipl.-Designerin 
  • Room: D313
  • Badstraße 24 Offenburg
Waibel, Günther

Waibel, Günther

Prof. Dr.-Ing. 
  • Room: E203
  • Badstraße 24 Offenburg
  • dienstags 13:00-14:00 Uhr (nur nach Vereinbarung per Mail)

Stellvertretende*r Ansprechpartner*in für Fragen im Zusammenhang mit sexueller Belästigung

Demaeght, Annebeth  M.A.

Demaeght, Annebeth

Betriebswirtin VWA M.A.
  • Room: 2.15
  • Klosterstraße 9 Gengenbach

Contact Antidiscrimination

Canz, Michael

Canz, Michael

Dipl.-Pädagoge 
  • Room: A109
  • Badstraße 24 Offenburg

The Representative Council for Severely Disabled Persons is responsible for promoting the integration of severely disabled persons at the university, representing the interests of severely disabled persons vis-à-vis the employer, and providing them with advice and assistance. If you as a severely disabled person have questions, need advice or support, you can make an appointment.
The representative body for severely disabled persons is also available to employees who are seriously ill or whose work is restricted by an illness.

The University of Applied Sciences Offenburg has adopted an inclusion agreement together with the representative for severely disabled persons (SBV) and the staff council. It specifies both the legal regulations and the goal of equal participation of severely disabled colleagues.
Among other things, it dealt with a legally very important aspect of this topic: the hiring process with the participation of severely disabled applicants.

Please note that in this case, severely disabled applicants must always be invited to an interview if their suitability cannot be obviously ruled out. In such a case, the SBV (Severely Disabled Persons' Representative Council) must always be involved in the procedure.
The dates of the interviews are to be sent out at least one week in advance by the personnel department to the applicants and the committees involved.
The selection is then to be made in such a way that the severely disabled person is to be selected if he or she is suitable for the position. This means that he/she does not have to be the best candidate. A suitability for the advertised position is sufficient. Please also note that only the criteria published in the job advertisement may be used as the basis for the assessment.
If you nevertheless decide against the severely disabled person, this must be justified. A rejection must be communicated in advance to the SBV (e-mail address: sbv@hs-offenburg.de) so that they can comment. A final rejection must then be justified in writing by the supervisor and must be stored in the application manager in the applicant's profile in the comments field under "Submit assessment → Proposal next step → Rejection".

Chairman

Heuberger, Sabine
Heuberger, Sabine
 
  • Room: A308
  • Badstraße 24, 77652 Offenburg

Deputy

Obermann, Christian
Obermann, Christian
Dipl.-Volkswirt 
  • Room: D322
  • Badstraße 24, 77652 Offenburg
  • nach Vereinbarung

If you have any questions about data protection, please contact the data protection officer.

 

Contact Data Protection

Schlager, Steffen

Schlager, Steffen

Prof. Dr. rer. nat. 
  • Room: 2.2.16
  • Brückenhäuserstr. 26 Gengenbach
  • nach Vereinbarung

Elections

Bitte loggen Sie sich mit Ihrem Campuslogin ein, um Informationen zur Wahl einsehen zu können.

User login

Enter your username and password here in order to log in on the website

  • Wahlvorschlag

    Die Frist für die Einreichung der Wahlvorschläge endet am Dienstag, 2.  Mai 2023, 12:00 Uhr. Bitte reichen Sie die Wahlvorschläge bei der Wahlleiterin Frau Katja Wiss (A 113) ein.



     

User login

Enter your username and password here in order to log in on the website

für die Wahlen im Mai 2023

Zahl der zu wählenden Mitglieder


Senat:

  • 12 Hochschullehrerinnen oder Hochschullehrer; jeweils drei Mitglieder von jeder Fakultät
  • 4 sonstige Mitarbeiterinnen oder sonstige Mitarbeiter
  • 4 Studierende

Fakultätsrat für die Fakultät M+V:

  • 2 sonstige Mitarbeiterinnen oder sonstige Mitarbeiter
  • 6 Studierende

Fakultätsrat für die Fakultät W:

  • 2 sonstige Mitarbeiterinnen oder sonstige Miarbeiter
  • 8 Studierende

Fakultätsrat für die Fakultät EMI:

  • 3 sonstige Mitarbeiterinnen oder sonstige Mitarbeiter
  • 9 Studierende

Fakultätsrat für die Fakultät M:

  • 2 sonstige Mitarbeiterinnen oder sonstige Mitarbeiter
  • 6 Studierende

Amtszeiten Senat und Fakultätsrat

  • Wählergruppe Hochschullehrerinnen und Hochschullehrer sowie sonstige Mitarbeiterinnen und sonstige Mitarbeiter:
    1. Oktober 2023 bis 30. September 2027
  • Wählergruppe Studierende:
    1. Oktober 2023 bis 30. September 2024

Wahlberechtigung und Wählbarkeit

Wählen und gewählt werden können nur Mitglieder, die in das Wählerverzeichnis eingetragen sind. Maßgebender Zeitpunkt für die Wahlberechtigung und die Wählbarkeit ist der Tag des Abschlusses des Wählerverzeichnisses.

Bei den Wahlen zum Senat und zu den Fakultätsräten bestimmen sich die Wahlberechtigung und die Wählbarkeit nach § 9 Absatz 7, § 22 Absatz 3, § 60 Absatz 1, § 61 Absatz 2 Satz 2 LHG sowie § 3 GrundO.

Nicht wahlberechtigt und wählbar sind:

  • ausländische Studierende, die nur während eines bestimmten Abschnitts ihres Studiums an einer deutschen Hochschule studieren wollen (§ 60 Absatz 1 Satz 5 LHG)
  • Mitglieder der Hochschule, deren Mitgliedschaftsrechte nach § 9 Absatz 7 Satz 1 LHG wegen einer Beurlaubung von mehr als sechs Monaten ruhen.

Nicht wählbar, aber wahlberechtigte sind Angehörige der Hochschule (§ 3 Absatz 2 GrundO).

Art der Wahl

Es wird auf Grund von Wahlvorschlägen gewählt. Bei der Wahl zum Senat und zu den Fakultätsräten erfolgen die Wahlen in der Regel nach den Grundsätzen der Verhältniswahl. Bei den Wahlen zum Senat findet für die Gruppe der Hochschullehrerinnen und Hochschullehrer immer Mehrheitswahl statt.

Verhältniswahl findet statt, wenn

  1. von einer Wählergruppe drei oder mehr Vertreterinnen und Vertreter zu wählen sind und
  2. von dieser Wählergruppe mindestens zwei gültige Wahlvorschläge eingereicht wurden, die zusammen mindestens doppelt so viele Bewerberinnen und Bewerber aufweisen wie Mitglieder zu wählen sind.

Mehrheitswahl mit Bindung an die vorgeschlagenen Bewerberinnen und Bewerber findet statt, wenn

  1. von einer Wählergruppe weniger als drei Vertreterinnen und Vertreter zu wählen sind oder
  2. von einer Wählergruppe nur ein gültiger Wahlvorschlag eingereicht wurde oder die Zahl der Bewerberinnen und Bewerber in den eingereichten Wahlvorschlägen zusammen nicht doppelt so groß ist, wie die Zahl der zu wählenden Mitglieder.

Stimmverteilung

Verhältniswahl

Die Wählerin bzw. der Wähler hat so viele Stimmen, wie Mitglieder iher bzw. seiner Gruppe zu wählen sind (Gesamtstimmenzahl).

Sie bzw. er kann die Gesamtstimmenzahl auf die Bewerberinnen und Bewerber der Wahlvorschläge verteilen und einer Bewerberin oder einem Bewerber bis zu zwei Stimmen geben.

Die Verteilung der Sitze erfolgt nach dem d’Hondtschen Höchstzahlverfahren. Haben mehrere Bewerberinnen und Bewerber die gleiche Stimmenzahl erhalten, so entscheidet die Reihenfolge der Benennung im Wahlvorschlag.

Mehrheitswahl mit Bindung an die vorgeschlagenen Bewerber

Die Wählerin bzw. der Wähler hat so viele Stimmen, wie Mitglieder ihrer bzw. seiner Gruppe zu wählen sind (Gesamtstimmenzahl).

Sie bzw. er kann einer Bewerberin oder einem Bewerber nur eine Stimme geben.

Die Bewerberinnen und Bewerber mit den höchsten Stimmenzahlen erhalten in der Reihenfolge dieser Zahlen einen Sitz.

Bei Stimmengleichheit entscheidet das Los.

Current Elections

The next elections will take place from

May 16, 2023 (10:00 a.m.) through May 23, 2023 (2:00 p.m.).

The elections will be conducted as an online election.
 

Elected are:

  • Representatives to the Senate for the constituency groups of university faculty, other staff, and other employees.
    term of office from October 1, 2023 to September 30, 2027)
    and students
    term of office from October 1, 2023 to September 30, 2024)
     
  • Representatives in the Faculty Council of the faculties EMI, M, M+V as well as W for the electoral groups of the other employees
    term of office from October 1, 2023 to September 30, 2027)
    and students
    term of office from October 1, 2023 to September 30, 2024)
     
  • Representatives in the Student Parliament
    (term of office from October 1, 2023 to September 30, 2024)

 

Election Official

Wiss, Katja
Wiss, Katja
Dipl.-Verwaltungsw. (FH) 
  • Room: A113
  • Badstraße 24, 77652 Offenburg